Search This Blog

Sunday 19 May 2013

Ikan Goreng Berlado

    Assalamualaikum dear.....

    Kali ni nak update pasal resepi pulak.Asyik cerita pasal miscarriage je. Walaupun aku keguguran, tapi aku masak jugak le untuk En.Hubby.Masak simple2 je sebab aku kan dalam tempoh berpantang lagi.(berpantang le sangat....) Kesian kat En. Hubby sebab seminggu aku tak masak masa tempoh bedrest tu.
    Aku masak Ikan Goreng Berlado je untuk lunch En.Hubby semalam. Kebetulan, ada ikan Onga goreng semalam yang aku goreng untuk Irfan.Tak luak pun sebab dia dah makan kat sekolah. Balik rumah pulak, dia tak nak makan, Bila dinner,dia makan nasi goreng  je.Jadi, untuk tidak membazir, aku buat le Ikan Goreng Berlado untuk En.Hubby.
Ok.enjoy resepi ni.....



RESEPI IKAN GORENG BERLADO

Bahan-bahan:
2 keping ikan tenggiri  (aku suka guna ikan Onga)
*4 biji cili merah
*1 biji tomato
*3 ulas bawang puting
* 4 biji biji bawang merah
1 biji bawang besar di hiris bulat
1/2 biji lemon (ambil jusnya) *boleh gantikan dengan sebiji limau nipis atau 3 biji limau kasturi

Cara Membuatnya:
1. Goreng ikan seperti biasa
2. Blender bahan yang bertanda *
3. Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan yang dikisar sampai garing
4. Masukkan ikan goreng
5. Bubuh garam dan gula secukup rasa
6. Masukkan jus lemon.
7. Akhir sekali masukkan bawang besar yang dihiris bulat.
8. Biarkan mendidih seketika dan siap.

SELAMAT MENCUBA!

No comments:

Post a Comment