Search This Blog

Tuesday 14 October 2014

Resepi Tomyam Putih

    Assalamualaikum dear...

    Selamat tengah hari. Dah lunch ke belum? Hari ni aku masak Tomyam Putih. Sejak jadi surirumah sementara ni, rajin le aku masak untuk lunch & minum petang untuk En.Hubby dan anak-anak. 11 hari lagi dah nak naik kerja. Cuti bersalin dah nak habis. Emm...bestnye kalau dapat jadi surirumah terus. Ok le, jom kita tengok resepi.Resepi ni aku ambil dari SINI. Tapi macam biasa le, ada le tokok tambah.Ikut bahan2 yang sedia ada kat rumah je.



RESEPI TOMYAM PUTIH
 Sumber : Cecite Blog

Air rebusan  ayam
Sotong
Udang
2 Batang serai
1 Biji Bawang Holland (dihiris)
Batang & Daun ; Daun Ketumbar
5 biji Cili Padi
2 Biji Tomato
2 sudu besar Sos Ikan *aku tak letak sebab takde)
1 Biji Limau Nipis (Potong 2) *aku guna lemon sebab limau nipis kat kedai dah habis.
2 Tangkai Daun Limau Purut
Gula secukup rasa
Garam secukup rasa (x perlu byk sebab sos ikan dah masin)
Carrot
Telur Puyuh
Cendawan tiram *aku letak cendawan butang sebab cendawan tiram habis.

Cara masak

1. Rebus  ayam terlebih dulu sampai minyak ayam keluar
2. Setelah minyak dah pecah (stok ayam dah jadi), masukkan bawang holland
3. Masukkan serai , Sos Ikan , Batang daun ketumbar(masukkn akar lg power..tp basuh bersih2 la yer), Cili Padi, Garam & Gula,Carrot,cendawan **1/2 biji limau nipis diperah.
4. Rasa2 make sure rasa rempah , gula garam & masamnye dah cukup..jgn terlebih masam...biar terkurang kalau terkurang masam boleh tambah sikit2 (adjust) sampai ok.Baki 1/2 biji limau tu korang pandai2 adjust la yer
7. Masukkan Telur Putuh,Tomato, Daun limau.
8. Rasa2 dah ok, tomato dah lembik sikit boleh tutup api dan letak daun ketumbar.

Ok,Selamat Mencuba!

No comments:

Post a Comment