Search This Blog

Monday 29 July 2013

Roti Jala

    Assalamualaikum dear.....

    Sekejap je masa berlalu. Ramadhan pun kian meninggalkan kita. Syawal bakal menjelang tiba. Bila dah tinggal beberapa hari je nak raya ni, dah takde idea nak masak apa untuk berbuka. Tiba-tiba teringat acuan roti jala 3 muncung yang aku beli semalam kat kedai Bake Well, BBU.

    Alkisahnya semalam, masa bibik hujung minggu aku datang untuk bersihkan rumah, aku pun tinggalkan anak2 dengan En.Hubby. Aku keluar pergi kedai jual bahan buat kek sekejap. Hajatnya nak beli bekas untuk letak homemade coklat yang Irfan request nak bagi cikgu2 dia. Tapi, biasa le, kalau dah ke Bake Well atau C. Siang di BBU ni, mesti ada je benda lain yang aku nak beli termasuklah acuan roti jala ni. Murah je,RM3.90. So, hari ni, aku pun try le menjala.....

Resepi roti jala ni aku ambil dari blog himpunanresepibonda .Resepi ni dapat 8 keping roti jala.



RESEPI ROTI JALA

Bahan-bahan:

1 cawan tepung gandum
3/4 cawan air
1/2 cawan susu cair * aku tak letak so gantikan dengan air je
3 sudu teh mentega cair
1 biji telur
Secubit garam
Pewarna kuning

Cara Membuatnya:

1. Masukkan semua bahan dalam blender dan blender sampai hancur dan sebati.
2. Tapiskan adunan dan masukkan dalam acuan 3 muncung.
3. Panaskan kuali non stick dan mula le menjala.
4. Bila dah siap, gulungkan roti jala.
5. Dah siap.




Ni le acuan 3  muncung . beli kat Bake Well. RM 3.90 je

Roti jala sesuai dimakan dengan kari ayam

SELAMAT MENCUBA!


No comments:

Post a Comment