Search This Blog

Sunday 28 July 2013

Cream Puff....1st try

    Assalamualaikum dear.....

    Dah lama tak update blog. Busy keje.Bulan puasa ni, banyak betul kerja yang perlu diselesaikan. Sepanjang bulan puasa ni, aku masak juadah untuk berbuka tiap2 hari kecuali cuti hujung minggu. Bila cuti, dapur aku pun cuti gak. Banyak resepi baru yang aku cuba tapi tak sempat nak update kat dalam blog biasa-biasa aku ni. Resepi pemanggang ajaib vantage aku pun banyak tapi masih belum ada kesempatan nak update kat dalam blog.


    Hari ni, aku nak share satu resepi. Resepi cream puff. Dah lama dah nak buat cream puff ni, tapi macam tak yakin pulak. Disebabkan minggu ni, ipar duai aku balik dari KL&Selangor, so aku pun try le buat cream puff ni. Senang rupanya. Kalau aku tau senang, memang dah lama dah aku buat. Resepi cream puff ni, aku ambik dari blog tun telani .Senang guna resepi ni.Cepat je dah siap.Memang aku ikut bulat2 resepi ni.


RESEPI CREAM PUFF


Bahan2:

  • 125 gm self raising flour atau tepung gandum + 2 sudu teh baking powder
  • 100 gm butter
  • 250 ml air
  • 1/2 sudu teh gula
  • 3 biji telur 
Cara2:
  1. Panaskan air,gula dan butter dalam periuk sampai mendidih.Masukkan tepung,kacau hingga adunan tak melekat pada periuk.Sejukkan. - lepas mendidih, guna api paling perlahan dan masukkan tepung. 
  2. Pukul telur satu persatu ke dalam adunan dengan mixer
  3. Masukkan adunan ke dalam piping bag.Pipe menggunakan nozzle bentuk bintang
  4. Spray air ke atas doh untuk membantu adunan naik. Bakar dalam oven hingga permukaan puff kecoklatan,lebih kurang 30 minit. Oven hendaklah dipanaskan dulu, bakar dalam suhu 220 darjah celcius.Suhu yang panas membantu puff naik dengan sempurna. Pastikan puff telah benar-benar masak sebelum dikeluarkan dari oven.Ia kelihatan ringan,bahagian bawahnya tidak melekat di dulang dan telah berwarna kuning kecoklatan sedikit. Jika dikeluarkan sebelum cukup masak, puff akan turun dan tidak berongga di dalamnya.  - aku guna suhu 200 C je.


bahan utama


adunan tepung disejukkan seketika sebelum dimasukkan telur dan pukul menggunakan mixer


sebelum bakar.abaikan rupa yang buruk tu.baru nak belajar piping.mcm2 bentuk ada.

    Aku piping guna bekas ni. Piping bag dah habis.Nak g beli tak sempat. Guna bekas ni senang tapi yang lecehnya, boleh muat sikit je. Kejap2 kena refill. So, kalau boleh, guna piping bag yang besar. Senang, takyah nak refill adunan je....



dah siap.cantik naiknya walaupun rupanya tak lawa

Custard Filling

Bahan2:



  • 2 camca besar tepung kastard 
  • 3 camca besar gula kastor
  • 1 1/3 cawan susu segar 
  • 1 camca teh mentega
  • 2 camca teh esen vanilla

Cara2:

  • Satukan semua bahan untuk kastard kecuali mentega dan esen vanilla. 
  • Kacau rata dengan whisk dan masak dengan api perlahan sambil terus dikacau hingga pekat. 
  • Padam api, tambah mentega dan esen vanilla, kacau rata dan biar sejuk. Ketepikan.* Kalau nak sejukkan dalam peti ais,tutup dengan plastik.






    Puff yang dah siap tadi, boleg simpan dalam bekas kedap udara. Bila nak makan, masukkan custard filling. Kalau nak lagi sedap, taburkan gula icing. Perrgghh....memang sedap.


SELAMAT MENCUBA!

No comments:

Post a Comment