Search This Blog

Thursday 6 November 2014

Amalan Pemakanan Sunnah Ketika Mengandung

    Assalamualaikum dear....

    Setiap ibu mengandung, mesti mengambil berat dengan corak pemakanan masing-masing.Almaklumlah...apa yang ibu makan, baby akan dapat khasiatnya.Masa mengandungkan Imtiyaz ni, aku ada le jugak amalkan makan makanan sunnah ni. Masa abang-abang dia dulu, aku hanya amalkan makan kurma je. Masa tu, pendedahan tentang makanan sunnah ni tak banyak. Bila mengandungkan Imtiyaz ni, aku banyak membaca tentang amalan semasa mengandung.

 

    Ni antara supplement dan makanan sunnah yang aku amalkan. Bila dah disahkan mengandung, perkara pertama aku buat ialah makan pil asid folic.Lepas tu aku makan obimin pluz. Obimin Pluz tu makan masa awal mengandung je tapi lepas tu aku stop sebab aku mabuk teruk. Aku hanya ambil ubat-ubat yang doktor KKIA bagi je. Bila dah trimester ketiga, aku makan pil Neurogain PB untuk perkembangan otak baby. Seperti biasa, ibu mengandung mesti minum susu sebab baby perlukan kalsium untuk membentuk tulang dia.Tapi, aku tak boleh minum susu. Loya.Beli le susu enfamama ke, anmum ke, anmum perisa mangga ke...semua keluar balik. Last2, aku minum susu kambing jenama Hiraq. Susu kambing ni memang tak berbau langsung dan rasanye pun tak memualkan.


    Lagipun, susu kambing juga antara makanan sunnah. Mengikut kajian, susu kambing mampu membantu masalah seperti asma, reumatik, demam kuning, insomnia dan menguatkan tulang.
Khasiatnya dikatakan lebih baik daripada susu lembu dan hampir menyamai susu ibuSelain daripada ubat-ubatan dan susu kambing, aku juga amlkan minum air zam zam dan makan kurma setiap pagi.Disebabkan HB aku rendah, aku amalkan minum jus pati delima Gulshan. Setiap malam sebelum tidur, aku akan minum sesudu minyak Virgin Coconut Oil.

    Menurut pembacaan aku dari blog2 lain, buah kurma banyak khasiatnya untuk ibu mengandung. Sabda Rasulullah s.a.w., “Berilah makan buah kurma kepada isteri-isteri kamu yang hamil, kerana sekiranya wanita hamil itu memakan buah kurma, nescaya anak yang bakal dilahirkan itu menjadi anak yang penyabar, bersopan santun serta cerdas pemikirannya. 

    Madu juga elok diamalkan kerana dapat menambahkan ketahanan diri semasa  mengandung.Kandungan zat galian dalam madu juga dapat menguatkan janin. Sebenarnya, madu ni aku minum kadang-kadang je. Kalau batuk atau selsema je aku amalkan minum madu ni sebab aku tak berani minum ubat klinik.Lagipun tak baik untuk baby.

    Buah delima kaya tinggi antioksida.Pati delima jika diambil pada trimester pertama dapat mengelakkan morning sickness.Delima juga dapat melindungi otak bayi.

    Kebaikan VCO untuk ibu-ibu mengandung pula ialah  menghilangkan jerawat/parut, bintik hitam kulit berminyak dan kulit kering.VCO juga dapat menghilangkan strechmark.Dapat membekalkan tenaga segera yang mencegah rasa letih dan mengantuk. Selain itu,proses bersalin secara normal juga menjadi lebih mudah dan lancar. Kulit bayi juga akan lebih lembut & mengurangkan masalah demam kuning pada bayi.

    Tiga minggu sebelum bersalin, biasanya aku amalkan minum air kelapa muda. Petua orang tua, air kelapa muda dapat membersihkan kulit kepala bayi dan dapat memudahkan proses bersalin. 

    Itu ajelah  pemakanan sunnah yang aku amalkan semasa mengandung.Insyaallah, dengan amalan pemakanan yang baik, selalu berzikir dan membaca al-quran, kita akan selamat melahirkan bayi yang sihat dan comel. Selamat mengamalkan pemakanan sunnah ye ibu-ibu.

Sekian...

2 comments:

  1. Assalamualaikum. Salam sejahtera...info yang sangat berguna untuk ibu2 yang sedang mengandung. Cara2 pemakanan yang betul semoga senang melahirkan anak dengan selamat.

    ReplyDelete