Search This Blog

Saturday 18 May 2013

Miscarriage

    Assalamualaikum......



    Petang semalam, dalam pukul 5.00 , aku telah keguguran.Sob....sob....sob....Sedih jugak walaupun aku dah jangka, aku akan keguguran lagi. Sebenarnya, bulan Mac hari tu pun aku keguguran jugak tapi masa tu aku tak tau aku pregnant. Aku ingat darah sikit2 warna coklat yang keluar seminggu awal dari tarikh aku period tu,darah haid biasa. Lepas seminggu, baru keluar fresh blood & ketulan daging. Tak rasa sakit pun. Aku jumpa doktor, dia bagi ubat kecutkan rahim je sebab period aku dah nak dekat 15 hari.Sebelum pregnantkan Irfan,masa tu baru 6 bulan kahwin, aku misperiod 2 minggu.Lepas tu sakit senggugut sangat2 & keluar ketulan daging dalam 1 inci je. Sebelum pregnantkan Ilman pulak, pun sama jugak. Misperiod 2 minggu tapi tak buat UPT pun. Sakit perut mcm senggugut , lepas tu keluar ketulan darah. kali ni panjang dalam 2 inci.

 5 Mei 2013
Lepas balik USS, aku buat UPT kat rumah. Keputusannya positif.Alhamdulillah. En. Hubby pun suka dan kami memang dah bersedia untuk tambah sorang lagi cahaya mata memandangkan Ilman dah 3 tahun.

UPT......Positif (ada 2 line merah)

11 Mei 2013
Aku ada kursus kat sekolah.Balik kerja, aku tengok ada tompok darah berwarna coklat. Alamak, ni yang aku tak suka ni. Macam tanda2 bulan lepas je. Aku beritahu En.Hubby & mintak dia belikan satu lagi UPT kit. Kali ni En.Hubby beli yang digital. Keputusan masih lagi positif. Lega aku.

3+ tandanya aku dah pregnant 5 minggu
12 Mei 2013
Masih ada lagi tanda coklat yang keluar.

13 Mei 2013
 Lepas kerja, aku terus ke Poliklinik Murni di BBU sebab masih ada tanda darah yang keluar. Doktor scan & memang ada kantung baby. Tarikh jangkaan bersalin pada 9 Januari 2014 cuma kata doktor, rahim aku lemah. Doktor bagi aku ubat asid folic & ubat kuat kan rahim - Duphaston. Lepas seminggu dia suruh datang lagi. Doktor bagi MC seminggu untuk aku bedrest kat rumah & dilarang buat kerja2 berat. Makan pun kena pantang.

Yang bulat kecik tu kantung baby


14 Mei 2013
Bermulalah bedrest aku kat rumah. Ilman aku hantar rumah mentua aku. Aku masih bleeding & semakin hari semakin banyak. Dari darah coklat ke fresh blood.Kalau ikut Ultrasound Scan, aku dah pregnant 5 minggu masuk 6 minggu.

Menurut www.babycentre.com......



You are now five weeks pregnant, or in your sixth week if that's how you prefer to count it.
How your baby's growing

Even though you don't look pregnant yet, inside your body, your baby is growing rapidly. This week, your baby's heart begins to beat. Although, as an embryo, your baby still looks more like a tadpole than a human being, his major organs are developing. Your baby's kidneys and heart are growing, and the neural tube, which protects his spinal cord and connects it to his brain, is closing over.

"Your baby's heart begins to beat".....memang aku ada rasa denyutan jantung baby (atau mungkin perasaan aku je kot)



16 Mei 2013
 Fresh blood semakin banyak.Masih bedrest kat rumah. Tahun ni tak dapat sambut Hari Guru kat sekolah sebab tak sihat.Terpaksa berkorban untuk kesihatan diri.Tapi malam ni lain sikit. Biasa bila nak tidur,rasa mcm ada denyutan kat dalam perut aku tapi malam ni takde.......

17 Mei 2013
Fresh blood dah mcm masa heavy flow period cuma darah bercampur lendir. Tapi tak rasa sakit lagi. Start tengah hari, aku dah rasa sakit mcm senggugut. Pukul 5, aku rasa mcm ada benda dah keluar dari miss v aku.Sama rasa mcm bulan Mac ari tu.Cuma bulan Mac ari tu tak sakit langsung.Sebab tu aku tak sangka aku keguguran.  Pergi bilik air, aku tengok, sah, baby aku dah takde.Ketulan daging dah keluar. Aku bungkus dengan tisu sebab nak tunjuk kat doktor malam nanti.Sakitnya keguguran kali ni.Lepas ketulan daging dah keluar,rasa letih.

kantung baby aku.....

 Malam tu jugak, pergi jumpa Dr.Azizah kat Poliklinik Murni.Doktor sahkan memang aku keguguran. Doktor tak buat scan tapi dia bagi ubat untuk cuci rahim dan suruh aku makan nenas banyak2. Hari Selasa depan dia suruh datang lagi. Masa tu baru scan. Kalau dah bersih, ok le. Kalau belum lagi,kena buat DnC.

Ubat cuci rahim
    Balik rumah, masa aku nak buang ketulan daging yang keluar petang tadi, baru aku dapat tengok dengan jelas. Ketulan daging tu sebenarnya kantung baby. Tadi petang tak perasan sebab bercampur dengan darah. Bila dah malam, darah dah kena serap dengan tisu, baru le nampak kantung warna jernih,dalam kantung tu ada ketulan daging.Sob.....sob....sob.....
     Semoga ada rezeki lagi nak timang cahaya mata lagi tahun depan & kalau boleh nak baby girl pulak.....
Kalau ada rezeki dapat baby lagi tahun 2014, maknanya anak2 aku memang lahir tahun World Cup. 4 tahun sekali......
 
 

1 comment:

  1. Sama la sy sis..second pregnant kguguran..sedih yg amat... first kene cuci..harini ckup 3ari berpantang..tp mlm ni xdpt tido..sakit sgt2... sy xbuat dnc pon.. kantung kluar sndiri..

    ReplyDelete